020 - 262 1630

Hoe vind je de sales topper van nu?

zaterdag 02 april 2022

Het vak van sales is decennialang hetzelfde geweest. De echte salestoppers bouwden aan relaties door regelmatig bij klanten en prospects op bezoek te gaan. Bij een kop koffie, of op de golfbaan werd van alles besproken. En ja, daarbij werden ook deals gesloten. Om nieuwe leads te genereren waren beurzen en events het aangewezen middel.

Tegenwoordig is dat persoonlijke contact allang niet meer vanzelfsprekend. Dat is begonnen toen e-mailwisselingen de kleine bezoekjes vervingen en raakte door covid-19 in een stroomversnelling. In 2019 was videobellen nog een curiositeit; inmiddels vinden we het doodnormaal. Hoewel, doodnormaal…? Zoals we allemaal gemerkt hebben vergt digitaal contact een heel andere skillset.

Oude skills in een digitale wereld

Dat veel contact en salesgesprekken nu digitaal plaatsvinden betekent niet dat de skills die altijd zo belangrijk waren bij het oud vuil kunnen. LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) en NIVEAU (Niet Invullen Voor Een Ander) blijven belangrijk als altijd. En ja, ook OMA (Oplossingen, Meningen en Aannames) laat je nog steeds thuis.

Digitaal communiceren is echter een kunst op zich. Niet voor niets ontdekten we vorig jaar ineens dat Zoom Fatigue meer is dan iets dat tussen de oren zit. Online contact vergt enorm veel. Onderzoekers van Stanford leerden ons dat een videochat veel vermoeiender is dan een bezoekje met een kop koffie.

Dat betekent dat de sales topper van de toekomst niet alleen de oude skills moet beheersen, maar ook in staat moet zijn om online effectief te kunnen communiceren.

Nieuwe sales skills

Je zou bijna medelijden krijgen met de sales professional van nu, want er worden nogal wat eisen gesteld: niet alleen actief luisteren, mensen begrijpen, goed kunnen onderhandelen, en een teamplayer zijn, maar ook een hoop bezigheden die voorheen door IT-specialisten uitgevoerd werden.

De digitale sales professional moet “online” in de vingers hebben. Dat begint bij het hosten van Zoom- of Teammeetings die niet beginnen met een half uur aan verbindingsproblemen. Maar het gaat verder. De echte sales topper van nu draait zijn hand niet om voor het organiseren van een webinar, een virtual roundtable of een online video conferentie.

Ondertussen bouwt de salesprofessional aan een digitaal netwerk via LinkedIn, en zorgt hij ook dat hij op Instagram en Pinterest een trouwe fanbase opbouwt. Niet alleen door te “zenden”, maar door echt het gesprek aan te gaan, tips-n-tricks te delen en regelmatig iets moois te delen. Daarmee trekken ze de aandacht op een positieve manier, ze worden top-of-mind, waardoor ze leads de salesfunnel in kunnen trekken.

Schaap met zes poten

De echte salestopper was altijd een schaap met vijf poten. Tegenwoordig moet een sales professional minstens zes poten per schaap hebben. Dat stelt ook hr-professionals voor een enorme uitdaging. Want hoe maak je onderscheid tussen de sollicitant die vertelt al die skills te beheersen en de sollicitant die al die skills ook echt beheerst? Hoe weet je of de sollicitant echt iets te bieden heeft dat verder gaat dan mooie praatjes over zijn of haar eindeloze competenties?

Online assessment om de echte sales toppers te herkennen

Je bent niet de enige Werving-en Selectie-specialist die hier mee worstelt. Daarom heeft TestGroup een sales assessment ontwikkeld specifiek bedoeld om de echte verkooptijgers te herkennen. Dit assessment is wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd.

Met ruim 15 jaar ervaring in het ontwikkelen van online assessments heeft TestGroup een grote expertise in het online testen opgebouwd. Universiteiten publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over verkoopsucces waar TestGroup aan heeft meegeschreven. Daarnaast adviseert de organisatie Nederlandse en internationale organisaties om hun verkoopteams nog succesvoller te laten werken.

Kortom: je kunt erop vertrouwen dat het sales assessment antwoorden geeft waar je op kunt bouwen.

Het online sales assessment sluit aan op de praktijk van het verkoopproces. In de rapportage wordt een score gegeven in de zes verschillende verkoopstappen. Dat begint met het plannen & voorbereiden van een verkooptraject, het leggen van het contact, het creëren van de behoefte, het presenteren van de oplossing, het sluiten van de deal en het beheren van de relatie.

Daarnaast vertelt het online sales assessment je of je te maken hebt met een hunter, een consultant, een farmer of een negotiator.

Het sales assessment vertelt je ook enorm veel over de persoonlijkheid, het werkgedrag en de competenties van de sollicitant.

Hoe zet je het online sales assessment in?

Om het sales assessment in te zetten hoef je geen enorme organisatie op te tuigen. Je hoeft ook niet gelijk een groot aantal assessments af te nemen, ook als je slechts één kandidaat wilt doorlichten kun je het sales assessment van TestGroup inzetten.

Je bestelt het sales assessment gewoon online en je kandidaat ontvangt binnen 30 minuten de uitnodiging per mail. Hij of zij voert het assessment uit op een plaats en moment dat voor hem of haar handig uitkomt. Zodra je kandidaat de laatste vraag heeft beantwoord ontvang je het overzichtelijke rapport in je inbox.

Dit zeggen onze tevreden klanten over ons

“Wie ben ik? Wat kan ik? En wat wil ik?’ Omdat The Bridge Personality antwoord geeft op dit soort vragen, kunnen wij bij Aeres Agree sneller de juiste match maken.”

Silvie van Aanholt, senior consultant

Aeres Agree

Tips & Advies

> Ga naar overzicht