020 - 262 1630

Artra

Een capaciteitentest, assessment of persoonlijkheidstest wordt door bedrijven vaak ingezet om de sollicitant te screenen. Maar wie screent eigenlijk degene die de sollicitanten selecteert? Artra is hét opleidingsinstituut binnen de flexbranche. Als marktleider ondersteunen zij intercedenten en HR-professionals al 40 jaar met opleidingen, trainingen en assessments. Eén van de tools die ze daarbij inzetten zijn The Bridge Personality (persoonlijkheidstest) en The Bridge Ability (capaciteitentest) van TestGroup. Met behulp van deze tests helpt Artra flexorganisaties en HR-afdelingen om de juiste medewerkers te selecteren, die later zelf sollicitanten beoordelen aan de andere kant van het bureau.

“The Bridge Personality persoonlijkheidstest biedt handvatten om echt onderbouwde keuzes te maken.”
Ellen van Hierden - Artra

“Via een collega kwam ik zo’n tien jaar geleden in contact met de tests van TestGroup. Die hebben we toen ingezet bij een grote uitzendorganisatie. Dat beviel zo goed, dat ze sindsdien vast onderdeel zijn van onze diensten. We zetten de Bridge-testen in bij onze klanten, maar ook binnen onze eigen organisatie”, zegt Ellen van Hierden, directeur van Artra. De samenwerking met TestGroup verloopt daarbij altijd prettig. Ze zijn goed bereikbaar, we krijgen altijd snel antwoord op vragen en ze staan open voor maatwerk wanneer dat nodig is.”

Wetenschappelijke onderbouwing als basis voor objectief oordeel

Wat is de meerwaarde van het inzetten van zulke tests? “Wij zien dat veel HR gerelateerde organisaties behoefte hebben aan echt objectieve meetinstrumenten. Hoe zorg je ervoor dat je vanuit een objectief oordeel de beste kandidaat selecteert voor een functie? Die vraag wordt, in het licht van de maatschappelijke discussie over diversiteit binnen bedrijven, alleen maar relevanter. Iedereen kent daarbij wel de populaire instrumenten als DISC of Insights, maar dat zijn geen psychologische tests. Het zijn vragenlijsten. Die zetten wij ook in, maar voor een ander doel. Wij gebruiken ze bijvoorbeeld als startpunt voor teamtrainingen, maar niet bij werving en selectie. The Bridge Personality is een wetenschappelijk onderbouwde, gevalideerde persoonlijkheidstest. Dat is het verschil. De uitkomsten bieden handvatten om echt onderbouwde keuzes te maken.”

“Wij helpen bij de interpretatie van het rapport. De klant bepaalt wat hij daaruit meeneemt”

"Artra helpt de organisatie bijvoorbeeld om de uitkomsten en de rapporten goed te lezen. We begeleiden onze klant met de interpretatie, zodat zij zelf de conclusies kunnen trekken die voor hen relevant zijn. Het kan gebeuren dat iemand een bepaald beeld van zichzelf heeft en dat de test anders uitwijst, in positieve of negatieve zin. Als zo’n afwijking zichtbaar is, bespreken we die, zodat hierop actie kan worden ondernomen. Het fijne is dat de uitkomsten van The Bridge Personality worden weergegeven in een mooi visueel rapport dat makkelijk leesbaar is, ook voor de deelnemer. Het biedt daarom ook inzichten voor zijn of haar eigen ontwikkeling. De gewenste uitkomsten en het profiel waar de kandidaat aan moet voldoen, verschilt per organisatie. Daarom geven wij geen waardeoordeel over de uitslagen van de tests. Wij begeleiden het proces, maar de organisatie bepaalt zelf welke set eigenschappen belangrijk zijn bij de uitkomst. Je ziet sommige eigenschappen wel regelmatig terugkomen. Vaak wordt gezocht naar iemand die goed kan netwerken, initiatief neemt, creatief is en resultaatgericht. The Bridge Personality is zo ontwikkeld dat de test door kandidaten heel moeilijk is te manipuleren. De uitkomst is daarom echt betrouwbaar."

“The Bridge Career maakt het eenvoudig om een passende functie te vinden.”

Jaye Bonnier