020 - 262 1630

Bouw een salesafdeling met een sales assessment

zaterdag 19 november 2022

Je bent van plan om een nieuwe salesafdeling op te zetten voor jouw organisatie, maar hoe vind je de juiste kandidaten voor deze functie? Bij commerciële functies zijn er voornamelijk mensen die zichzelf goed kunnen verkopen, maar alleen dat is natuurlijk niet voldoende. Een online sales assessment kan helpen om door deze praatjes heen te kijken en te meten of zij dit ook echt kunnen waarmaken binnen het bedrijf en de functie. In dit artikel leggen wij je uit wat de voordelen zijn wanneer je gebruik maakt van het Bridge online sales assessment.

Personeelsselectie gericht op de verkoper

Bij verschillende wervings- en sollicitatieprocedures worden online tools ingeschakeld, zoals een capaciteitentest. Het Bridge online salesassessment is gericht op de commerciële kant, de verkoper in de kandidaat. Alle commerciële succes- én risicofactoren worden in kaart gebracht tijdens dit assessment, waardoor je uiteindelijk een overzichtelijk rapport krijgt.

Alle facetten van verkopen worden meegenomen in dit online sales assessment. Een kandidaat kan wel heel goed zijn in een deal maken, maar wanneer er qua planning en voorbereiding steken worden laten vallen is dit misschien niet de geschikte kandidaat voor op jouw salesafdeling. Het Bridge online sales assessment meet 6 stappen in dit verkoopproces. De scores van deze zes verkoopstappen worden weergegeven in het sales assessment rapport:

  • Planning & voorbereiding
  • Contact leggen
  • Behoeften creëren
  • Oplossingen presenteren
  • De deal maken
  • Relatiebeheer

Zo kan jij zien wat iemand zijn sterke kant is en waar het risico van deze kandidaat zit. Bij het samenstellen van een salesafdeling kunnen kandidaten elkaar aanvullen. Zo is de één goed in het presenteren van oplossingen en kan de ander uitstekend deals maken met klanten.

Succes op de salesafdeling

Een salesafdeling moet presteren en scoren. Je wilt hier de juiste mensen op de juiste plek hebben, zij moeten immers het product of de dienst gaan verkopen. Ze moeten het geld gaan binnenhalen. Het belang van een goed én compleet wervingsproces is dan ook heel belangrijk voor deze commerciële afdeling. Het Bridge online sales assessment geeft je inzicht in de competenties van de kandidaten, maar ook in de persoonlijkheid en het werkgedrag.

Het Bridge online sales assessment is een betrouwbaar middel om te kijken waar een kandidaat in uitblinkt. Je krijgt snel inzicht in de krachten en de risico’s rondom een kandidaat, waardoor je op een efficiënte manier een salesafdeling kan opzetten. Wanneer alle kandidaten hoog scoren op contacten leggen en laag op relatiebeheer, dan zijn zij met elkaar niet de juiste match voor een succesvolle salesafdeling. Heb je juist een kandidaat die wel hoog scoort op relatiebeheer, maar contact leggen is niet zijn sterkste kant? Dan kan dit juist wel een fijne aanvulling zijn aan de salesafdeling voor jouw organisatie.

Een uitgebreid sales rapport

Nadat de kandidaten het Bridge online sales assessment hebben afgenomen staat er direct een rapport klaar met de uitslagen. De uitslagen bevatten de scores van de 6 verkoopstappen, maar ook scores op de vier verschillende verkooptypes.

  • Hunter: Proactief in het contact opnemen en neemt het voortouw in prospects zoeken. De hunter heeft een drive om deals te scoren.
  • Consultant: Oplossingsgericht en heeft interesse in de business van de klant. Kan zich als een adviseur opstellen om klanten de goede richting op te coachen.
  • Farmer: Sterk in relatiebeheer, is op de hoogte van wat er speelt bij bestaande klanten. Lost problemen op en luistert naar klanten.
  • Negotiator: Gericht op onderhandelingen en win-win-situaties. Kan diensten, producten en oplossingen overtuigend presenteren. Sterk in onderhandelen.

Door middel van deze vier verkooptypes krijg je meer inzicht in het kunnen van de kandidaten. Een goede salesafdeling heeft niet alleen Hunters, maar een afwisseling van verschillende verkooptypes. Wanneer je een salesafdeling aan het opstarten bent binnen een organisatie is het Bridge online salesassessment een handige en betrouwbare tool.

Het Bridge online sales assessment, waarom?

Het samenstellen van een salesafdeling binnen een organisatie is niet niks. Het is een belangrijke afdeling en commerciële kandidaten kunnen vaak zichzelf goed verkopen. Het is daarom handig om een inclusief wervingstraject te hebben. Zo krijg jij inzicht in de kandidaten en heb je betrouwbare uitslagen waar je op kan selecteren. Het Bridge online sales assessment is hier zeer geschikt voor, want:

  • Commerciële succes- en risicofactoren op een rij.
  • Scores van het verkoopproces én verkooptype.
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
  • Inzicht in persoonlijkheid, werkgedrag en capaciteiten.
  • Overzichtelijk en uitgebreid rapport, direct na het invullen.
  • Binnen 30 minuten beschikbaar.
  • Online en betrouwbaar sales assessment.

Het is ook mogelijk om naderhand met een consulent van TestGroup de rapporten van kandidaten door te nemen. Heb je interesse om deze online sales assessment op grote schaal af te nemen? Dan hebben wij de mogelijkheid tot een voordelig abonnement. Onze consultants geven graag advies en denken mee over welke test het beste bij jouw wensen past.

Dit zeggen onze tevreden klanten over ons

“Wie ben ik? Wat kan ik? En wat wil ik?’ Omdat The Bridge Personality antwoord geeft op dit soort vragen, kunnen wij bij Aeres Agree sneller de juiste match maken.”

Silvie van Aanholt, senior consultant

Aeres Agree

Tips & Advies

> Ga naar overzicht